Normal_wijkzorg

Het eerste halfjaar van 2016 staat cliëntgericht werken op de werkagenda van Stedelijk Overleg Wijkzorg, mede op ons aandringen. In januari zullen wij hiervoor met de gemeente Amsterdam criteria opstellen. Zo hoort bij cliëntgericht werken goede voorlichting; laagdrempelige informatie over de wijkzorg en hoe wij onze zorg, ondersteuning en begeleiding kunnen regelen. Deze voorlichting moet in 2016 echt beter.

Tijdens de vergaderingen van het Stedelijk Overleg Wijkzorg is gebleken dat de wijkzorg voor veel cliënten en ook voor wijkzorgmedewerkers zelf nog niet zichtbaar genoeg is. We vinden dat de gemeente zich hiervoor meer moet inzetten. Wij hebben aangegeven dat er in iedere wijk behoefte is aan een vaste locatie met een centraal telefoonnummer of uithangbord. De gemeente zal onderzoeken of dit mogelijk is.
 
Voorlichting
Ook wij dragen een steentje bij aan de informatievoorziening. Er is een nieuwe folder beschikbaar over het keukentafelgesprek met een handige adressenlijst. Daarnaast zullen wij komend jaar weer voorlichtingsbijeenkomsten organiseren over het voeren van een keukentafelgesprek en het belang van onafhankelijke cliëntondersteuning. En zullen we ervaringen ophalen van cliënten, mantelzorgers en wijkzorgmedewerkers.
 
Cliëntgerichte gesprekken in Basisleerlijn Wijkzorg
Het voeren van gesprekken, zoals het keukentafelgesprek, vanuit het perspectief van de cliënt hoort ook bij cliëntgericht werken. We hebben ervoor gepleit dat professionals in de wijkzorg hierin getraind worden. Dit heeft er toe geleid dat 'cliëntgerichte gespreksvoering' onderdeel wordt van de Basisleerlijn Wijkzorg. Hier zijn we erg blij mee. We gaan nog met de gemeente in gesprek over hoe de training wordt gegeven.
 
Specialistische zorg kan beter
Wijkzorg richtte zich voorheen vooral op ouderen, chronisch zieken en gehandicapten. In 2015 kwamen meer doelgroepen in zicht, zoals cliënten uit de GGz en verstandelijk gehandicapten (VG), cliënten met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) of met dementie. En niet te vergeten de jongeren die na hun 18e vanuit Jeugdzorg instromen.
Dit zijn cliëntgroepen met een specialistische zorgvraag. Wij zullen er extra op letten of deze doelgroepen de juiste zorg krijgen binnen de wijkzorg. Afgelopen jaar hebben we daarom twee onderzoeken uitgevoerd naar de wijkzorg voor de GGz- en VG, inclusief bijbehorende aanbevelingen om de zorg te verbeteren.
 
Aansluiting van welzijn op zorg
We vinden de aansluiting van welzijn op zorg en omgekeerd belangrijk. Ook dit hebben we aangekaart bij de gemeente. Deze zet in eerste instantie in op een goede overdracht van cliënten tussen wijkzorg en Samen Doen (welzijn). Wij vinden dat de focus niet alleen op de overdracht moet liggen, maar ook op een integrale aanpak.
Zorgprofessionals moeten altijd met een brede blik naar beide onderdelen kijken. Zorg en welzijn horen bij elkaar. Onze insteek is helder: wat heeft de cliënt nodig, en wie heeft daarvoor de meeste kennis e in huis, zodat de cliënt zich geholpen weet en tevreden is?
 
Monitoring blijft nodig
Monitoring van de wijkzorg door middel van (klanttevredenheids)onderzoek vanuit het Centrum voor Cliëntervaringen (VUmc en Cliëntenbelang Amsterdam) blijft nodig. Wat zijn de ervaringen van Amsterdammers met de wijkzorg? Wat zijn de knelpunten? Worden cliënten bijvoorbeeld wel doorverwezen naar zorgaanbieders met de juiste kennis voor hun hulpvraag?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Herman Klein Tiessink via h.kleinti@clientenbelangamsterdam.nl